Table of Contents
Het verschil in snelheid tussen Zara en traditioneel opererende modebedrijven komt voort uit de manier waarop het zijn toeleveringsketen beheert (zie kader hieronder). Fast fashion-bedrijven zoals Zara brengen niet alleen snel nieuwe ontwerpen op de markt, maar ze brengen ook veel vaker nieuwe collecties uit dan traditionele modebedrijven (boetiek chic online). Van oudsher maken modebedrijven twee collecties per jaar: een lente/zomer en herfst/winter collectie
Credits: De grootste verschillen tussen fast fashion retailers en traditioneel opererende bedrijven hieronder in beeld. Bron: TMO, via kledingeconoom Rens Tap van brancheorganisatie Modint (2015). Visual gemaakt door FashionUnited. De consument kan bij fast fashion bedrijven zoals Zara terecht voor de laatste modetrends. En dat voor een lage prijs. Zara wordt vaak geprezen vanwege het feit dat het heeft bijgedragen aan de “democratisering van mode”, dat wil zeggen dat Zara mode en trends nog toegankelijker heeft gemaakt voor een groter publiek.
Het bedrijf heeft als onderdeel van de Inditex groep toegang tot schaalvoordelen bij het inkopen van materialen en productie. boetiek francoise lier. Door in bulk in te kopen kunnen ze lagere prijzen bedingen bij leveranciers en fabrikanten. Of zoals de Belgische onderzoeksjournalist en duurzamere mode-expert Sarah Vandoorne het simpeler formuleerde in haar boek ‘Kleerkastvasten’: “Vooral door middel van het immense volume, bleef de prijs zo laag.” De verleiding van lage prijzen gecombineerd met de nieuwste trends, oefent een grote aantrekkingskracht uit op de meeste mensen, zoals jij en ik
De wereldwijde fast fashion marktwaarde werd in 2021 geraamd op ruim 91 miljard US dollar (omgerekend meer dan 82 miljard euro). En om Zara nog een keer als voorbeeld te nemen: het is een van de grootste, meest succesvolle modebedrijven ter wereld. Oprichter Amancio Ortega is een van de rijkste mensen ter wereld.
Als iets niet goed verkoopt, kan de winkelgigant het design aanpassen of besluiten het niet meer te produceren. Inditex claimt in zijn laatste financiële jaarverslag dat het aandeel “surpluses” (letterlijk: de overschotten, kleding restvoorraad van het bedrijf) in 2021 even groot/klein was als het aandeel van 0,5% van de wel verkochte artikelen in dat kalenderjaar.
Maar er is nog een reden waarom designermerken ook steeds meer collecties zijn gaan maken: Modejournalist Milou van Rossum vertelde in 2020 aan Nieuwsuur dat ketens zoals H&M en Zara naar de collecties van ontwerpers keken en deze snel imiteerden. broodjes boetiek blankenberge. Vaak lagen de nagemaakte varianten al in de winkels van deze ketens voordat de originele ontwerpen zelfs maar beschikbaar waren
Om deze reden zijn designermerken (en modemerken in alle prijssegmenten, red.) steeds meer collecties gaan maken. In de modesector heerst zoals sommigen stellen een “maak meer, verkoop meer” mentaliteit. Daarnaast is de concurrentie op prijs steeds prominenter geworden. Al gebeurde concurreren op prijs in de modebranche vóór de komst van fast fashion bedrijven.
Lange tijd was C&A koploper in het aanbieden van modieuze kleding tegen lage prijzen, het stond bekend om zijn "gewoon voor weinig" aanpak. In de jaren 90 verplaatste het gros van de modebedrijven zijn productie naar Azië - boetiek jolie. Door lagere arbeidskosten konden zij hun kleding tegen lagere prijzen op de markt brengen
Desalniettemin hebben de fast fashion bedrijven zoals Zara en Topshop en later ook de discounters zoals Primark er wel voor gezorgd dat consumenten gewend raakten aan nóg lagere prijzen. Met "de vloek van T-shirt voor 3 euro" wordt verwezen naar het fenomeen waarbij mensen extreem lage prijzen voor kleding, zoals T-shirts die slechts een paar euro kosten, normaal zijn gaan vinden en modebedrijven zijn gaan zoeken naar manieren om de productiekosten verder te verlagen om aan deze verwachting te voldoen.
In veel gevallen krijgt prijs voorrang boven de zorgen voor mens (er is vaak weinig aandacht voor de arbeidsomstandigheden van de mensen die onze kleding in elkaar zetten) en milieu. Er wordt ook wel gezegd dat in de modebranche een race to the bottom gaande is. maastricht boetiek hotel. De race naar de bodem is een metafoor voor het feit dat de concurrerende druk naar steeds lagere prijzen leidt tot een neerwaartse spiraal van het sociale en duurzame aspect
Waar de mode-industrie steeds meer kleding voor minder geld is gaan produceren, is gelijktijdig een cultuur van wergwerpmode ontstaan. En die fast fashion cultuur, ook wel het fast fashion fenomeengenoemd, is dan ook de tweede, inmiddels bredere definitie van de term fast fashion. De interpretatie van fast fashion ‘als een cultuur waarin kleding een snellere omloopsnelheid kent, snellere consumptie en snellere afdanking’, wordt door de makers van het in 2020 verschenen Fast Fashion onderzoeksrapport van de Rijksoverheid ook wel het fast fashion fenomeen genoemd.
Deze foto is gemaakt op 10 november 2022 tijdens een media preview van de eerste permanente showroom van de Chinese online fast fashion gigant in Tokio - boetiek woordenboek. Credit: foto van Richard A. Brooks / AFP De fast fashion giganten van het eerste uur, zoals bijvoorbeeld Zara en Topshop zijn inmiddels niet meer het snelste
Hun doorlooptijd is nog korter en daarom worden zij ultra-fast fashion bedrijven genoemd. Koploper als het gaat om snelle productie is Shein (uit te spreken als She-in). De Chinese webgigant heeft een doorlooptijd van slechts een paar dagen en wordt daarom de maker van real time mode genoemd. Deze bedrijven zijn trouwens niet alleen sneller dan snel, maar ook goedkoper dan goedkoop.
“Als ik naar de categorie ‘rokken’ ga in de webshop is de gemiddelde verkoopprijs slechts 7 euro.” Shein is regelmatig in het nieuws wegens wanpraktijken als het gaat om duurzaamheid , maar het bedrijf heeft tevens een duurzamere kant, zo betoogt de Chinese retailer zelf. Shein zegt een groenere benadering te hebben door het on-demand model. boetiek bovo neerpelt, een strategie waarbij kleding pas wordt geproduceerd wanneer er daadwerkelijk vraag is
Op basis van deze gegevens neemt het bedrijf beslissingen over welke kledingstukken te produceren en welke trends te volgen. Shein functioneert dus in feite als een data-gedreven (technologie)bedrijf, waarbij beslissingen sterk gebaseerd zijn op klantgegevens. (en niet al vooraf is geproduceerd op basis van trends of seizoensvoorspellingen, zoals traditioneel vaak het geval is in de sector en er dus eigenlijk wordt gegokt) .
Volgens hem heeft Shein door dit model geen kledingverspilling, beheert het bedrijf zijn voorraad efficiënt en richt het zich volledig op de behoeften van de klant. Bron: het webinar ‘Agile Supply Chain and the Future of the Fashion Industry’ in juni 2023. FashionUnited’s duurzaamheidsjournalist Simone Preuss deed er verslag van.
Mud Jeans, Teym, HNST en Asket bijvoorbeeld doen bewust niet mee aan het ritme van de modesector en zij blijven zoveel mogelijk weg van modetrends. De collecties zijn doorgaans seizoenloos, soms zelfs tijdloos, met producten die seizoen na seizoen of jaar in jaar uit beschikbaar zijn (lokaal boetiek aalst). Vaak is er een permanente collectie met basics, mode ontworpen om lang(er) te dragen en lang(er) mee te gaan
Deze merken worden merken genoemd. De tekst gaat verder onder de foto’s Slow fashion in beeld. Credits: Asket's garderobe van 41 essentiële kledingstukken. Eigendom: Asket Slow fashion merk HNST. Credits: HNST Slow fashion merk Teym. Credits: De Teym winkel op de Amsterdamse Utrechtsestraat. Beeld via Teym / Maxime Cartens Fast fashion heeft een heel negatieve bijklank/connotatie gekregen.
Voorts is het belangrijk te weten dat het niet duidelijk is hoeveel “slechter” fast fashion is dan conventionele confectiemode van kledingmerken als het gaat over productiekosten en -omstandigheden, zo stelt mode-econoom Rens Tap aan de kaak in zijn artikel ‘Is dit fast fashion?’ (leestip!). “Fast fashion en collecties voor het “klassieke model” (lees: alle andere mode, red.) worden vaak in dezelfde soort fabrieken gemaakt,” legt hij uit.
"Er is één mythe die ontkracht moet worden, namelijk dat er specifieke 'fast fashion-fabrieken' zijn,” stelt FashionUnited’s duurzaamheids journalist Simone Preuss. “Het is altijd zo geweest dat luxe kleding en fast fashion in dezelfde fabriek kunnen worden geproduceerd. boetiek aernout vlamertinge openingsuren. Dit betekent dat de omstandigheden even goed of even slecht kunnen zijn, het hangt allemaal af van welke fabriek de inkopers gebruiken en welke deal er is onderhandeld," zo legt ze uit
Ketens die voor grote volumes zaken willen doen, kunnen juist zoeken naar goed geoutilleerde en efficiënte fabrieken, ook weer om snelheid te halen," zo schrijft Tap. Bovendien heeft het business model fast fashion ook goede kanten, zo legt hij uit. “Een kortere doorlooptijd stelt bedrijven in staat beter in te spelen op trends, nauwkeuriger in te schatten welke aantallen geproduceerd moeten worden en meer zekerheid te hebben dat de geproduceerde kledingstukken ook daadwerkelijk zullen worden verkocht." Ook dit is trouwens niet zwart-wit.
Consumenten zeggen immers 'er liggen elke week nieuwe producten in de winkel, daarom blijf ik komen en koop ik nieuwe spullen'." Vraag en aanbod komen dichter bij elkaar, dus hoeft er minder te worden gegokt en dat kan onder andere betekenen dat er minder overproductie/verspilling is, minder uitverkoop etcetera. magnifiek boetiek. Fast fashion kleding wil trouwens ook niet automatisch zeggen dat het product van lage kwaliteit is (net zo min als dat kleding van andere, duurdere kledingmerken vanzelfsprekend van hogere kwaliteit is of een langere levensduur heeft)
Delen van deze artikeltekst zijn gegenereerd met een kunstmatige intelligentie (AI) tool en daarna geredigeerd. Het FashionUnited archief en specifiek artikelen van Esmerij van Loon, Vivian Hendriksz en Nora Veerman. Topshop winkel in Londen. Uit het FashionUnited archief. Credits: FashionUnited Shein pop up Barcelona, juli 2023 Credits: Shein.
De meeste Nederlandse vrouwen hebben wel eens online kleding gekocht (boetiek fortuna). Het kopen van kleding en schoeisel is zonder meer één van de populairste artikelen als het om internetwinkelen gaat. Dit online shoppen was voordat COVID-19 toesloeg, al een groot succes. Maar deze pandemie pushte nog veel meer Nederlandse klanten naar online kopen
Onze lijst van de vier meest bezochte fashion webshops bestaat uit winkels die specifiek gericht zijn op kleding. Hieronder vind je een overzicht van de vier meest bezochte online kledingzaken. boetiek l&l. Vanuit haar roots in Berlijn is Zalando sinds 2008 tot één van de grootste namen in e-commerce fashion in Europa uitgegroeid
Dit met groot succes. Op het gebied van mode is het de grootste webshop van ons land. Volgens het bedrijf zelf is dit grotendeels te danken aan een innovatieve benadering van onconventionele technische oplossingen. Zalando verving bijvoorbeeld in 2010 het open source winkelplatform Magento door een zelfontworpen oplossing. De daaropvolgende jaren is het bedrijf overgegaan van een geleidelijke vervanging van de kant-en-klare systemen door interne oplossingen.
Zalando heeft nu ongeveer 700 IT experts in dienst, van wie 90 procent aan zelfontworpen systemen op het gebied van ontwikkeling, productbeheer en kwaliteitsborging werkt (zoey boetiek reviews). Geen verrassing dat Zalando ook te vinden is bij de 5 grootste webshops van Nederland. Ondanks dat schoenen de belangrijkste verkoopartikelen zijn, werd dit later ook met kleding en allerlei mode accessoires gecombineerd
Zo heeft de Zalando app nu haar eigen geïntegreerde beeldherkenning functie die op basis van een foto vergelijkbare producten toont. Het uit Hamburg afkomstige Duitse bedrijf About You behoort al een lange tijd tot de top van de grootste fashion webshops van Nederland. Dit in 2014 opgerichte bedrijf is een dochteronderneming van de bekende Otto Group.
Wat About You anders dan andere bedrijven maakt, is dat het online niet alleen op een integratie van influencers en door gebruikers gegenereerde content steunt, maar ook op gepersonaliseerde en inspirerende content - blink boetiek grembergen. Het biedt bovendien een zeer gepersonaliseerde mode-ervaring in haar About You app. Waarin het via een uniek online beslissingsproces het shoppen van mode vergemakkelijkt door enkel relevante content te tonen
About You is een ultra modern fashion bedrijf dat bij de ontwikkeling van mode producten buiten de gebaande paden probeert te denken. Het laat zich daarbij door muziekstreaming of social netwerken inspireren. Het belangrijkste doel van About You is om een integraal onderdeel van het dagelijks leven van de online mode gemeenschap te worden.
Het Zweedse modehuis H&M is vooral bekend van de vele kledingwinkels die je niet alleen in heel Nederland vindt, maar ook elders overal ter wereld (boetiek christi passendale). Het is dan ook niet verwonderlijk dat H&M ook een grote online aanwezigheid heeft. H&M, een afkorting voor Hennes & Mauritz, is een leider in de ‘fast fashion’ omgeving en concurreert vooral met Zara en Forever 21
Navigation
Latest Posts
Annie's Boetiek Openingsuren
Boetiek La Vie En Kait
Bloesem Boetiek